مطالب آموزشی

علت خاموش شدن یا کم بودن شعله اجاق گاز چیست

اجاق گاز قلب تپنده یک آشپزخانه است. از این رو در صورت بروز هر گونه مشکل در عملکرد آن، بخش زیادی از فعالیت های مربوط به آشپزخانه مختل خواهد شد. یکی از متداول ترین مشکلات و اختلالات مربوط به اجاق گاز؛ خاموش شدن شعله اجاق گاز است. این مشکل بنا به دلایل مختلفی نظیر انسداد منفذ خروجی، خرابی ترموکوپل و… ممکن است، رخ دهد.

اجاق گاز قلب تپنده یک آشپزخانه است. مرکز تمام پخت و پزها، اجاق گاز است. از این رو در صورت بروز هر گونه مشکل در عملکرد آن، بخش زیادی از فعالیت های مربوط به آشپزخانه مختل خواهد شد.

یکی از متداول ترین مشکلات و اختلالات مربوط به اجاق گاز؛ خاموش شدن شعله اجاق گاز است. این مشکل بنا به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد که در ادامه به صورت کامل به شرح دقیق دلیل خاموش شدن و کم شدن شعله اجاق گاز و علت کم بودن شعله اجاق گاز پرداخته خواهد شد.

 

علت خاموش شدن یا کم بودن شعله اجاق گاز

علت خاموش شدن یا کم بودن شعله اجاق گاز می تواند به دلیل عوامل مختلفی رخ دهد. این عوامل به شرح زیر است:

 خرابی شیر ورودی و شلنگ اتصال گاز

در اولین قدم باید بررسی کنید که شیر گاز باز است و لوله اتصال به اجاق گاز پارگی و نشتی نداشته باشد.

تمیزی شعله گاز

در مرحله دوم خاموش شدن شعله اجاق گاز یا کم بودن شعله اجاق گاز ممکن است ناشی از کثیف بودن محل شعله باشد. از این رو باید محل شعله گاز و منفذ خروجی آن بررسی گردد. زیرا در خیلی از مواقع باقی مانده غذاها و مایعات باعث می شود منفذ خروجی گاز مسدود گردد.

دلیل کم بودن شعله اجاق گاز در مواقع زیادی ناشی از همین مشکل است. این حالت بخصوص زمانی مشاهده می شود که همه شعله ها به خوبی روشن می شود و یک شعله گاز که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، مشکل دارد. برای حل این مشکل باید شعله گاز و کلاهک آن جدا شده و به خوبی تمیز گردد.

  •  اختلال در عملکرد ترموکوپل اجاق گاز دلیل خاموش شدن یا کم بودن شعله اجاق گاز باشد.
  • خراب شدن پیچ تنظیم فشار گاز شعله می تواند علت خاموش شدن شعله اجاق گاز باشد.
  • خراب شدن پیچ تنظیم گاز نیز می تواند دلیل خاموش شدن یا کم بودن شعله اجاق گاز باشد.
  • عدم تنظیم درست اجزای گاز و کلاهک نیز می تواند علت خاموش شدن شعله اجاق گاز باشد.

 

علت خاموش شدن شعله اجاق گاز بعد از چند دقیقه

در برخی مواقع مشاهده می شود که شعله اجاق گاز بعد از چند دقیقه خاموش می شود. علت خاموش شدن شعله اجاق گاز بعد از چند دقیقه ممکن است بنا به دلایل مختلفی رخ دهد. یکی از دلایل خاموش شدن شعله اجاق گاز، مسدود شدن منفذ خروجی گاز شعله است که در اولین گام باید بررسی گردد.

از دیگر عوامل عدم انتقال درست گاز از شیر اصلی، کثیفی محل شعله گاز و… باشد. در خیلی از موارد ممکن است برای شما هم پیش بیاید که شعله فر گاز پس از مدت کوتاهی، خاموش می شود.

این مشکل نیز می تواند بنا به دلایل مختلفی نظیر انسداد پیلوت، عدم تنظیم درست زمان سنج، اختلال در عملکرد ترموستات، افزایش دما بیش از اندازه فر و عدم دسترسی به اکسیژن و… رخ دهد.

 

علت کم بودن شعله تنور گازی

تنور گازی یکی از وسایل پرکاربرد برای پخت و پز است. یکی مشکلات متداول این وسیله نیز کم شدن شعله آن است.  علت کم بودن شعله تنور گازی می تواند به دلیل عوامل زیر رخ دهد:

  •  نشت گاز
  •  بسته بودن شیر ورودی گاز
  •  پارگی شلنگ گاز
  •  انسداد منفذ خروجی شعله
  •  عدم نصب درست اجزای شعله تنور گازی
  •  عدم تنظیم درست یا خرابی پیچ تنظیم شعله گاز

 

علت قرمز شدن شعله اجاق گاز

علاوه بر خاموش شدن شعله اجاق گاز مشکل دیگری که بسیار متداول است، قرمز شدن شعله اجاق گاز است. علت قرمز شدن شعله اجاق گاز می تواند به دلیل موارد مختلفی رخ دهد.

در هر صورت به محض مشاهده این شرایط باید علت بروز این مشکل مشخص شده و برطرف گردد. زیرا این مشکل نشان می دهد که شعله گاز شما به صورت استاندارد نمی سوزد.

رنگ استاندارد شعله شما باید به صورت آبی باشد در غیر این صورت قطعا اجاق شما دچار مشکلی شده است و وجود یک عامل ناخالصی عامل بروز قرمزی شعله اجاق گاز شما است.

این ناخالصی می تواند ناشی از هر نوع گرد و خاک یا باقی مانده غذا و مایعات مختلف باشد. در این گونه موارد باید محل شعله گاز تمیز گردد. بهتر است برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی بعد از هر بار پخت و پز، گاز خود را تمیز نمایید تا از تجمع هر گونه مواد غذایی باقی مانده و یا مایعاتی نظیر شیر بر روی شعله گاز جلوگیری شود. این کار باعث می شود از خاموش شدن شعله اجاق گاز نیز جلوگیری به عمل آید.

امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “علت خاموش شدن یا کم بودن شعله اجاق گاز چیست

  1. الهام حسنی گفت:

    سلام. من گاز اخوان گرفتم.بعد از گذشت 2 سال و البته با نگهداری و نظافت متاسفانه در بیشتر اوقات شعله کوچیک بعد از روشن شدن یهو خاموش میشه و این کار هر دفعه پیش میاد. البته قابل ذکره که فندکش هم مشکل داره ولی من معمولا صفحه گاز رو با آب جوش می شستم. آیا این امکان وجود داره که به خاطره ریختن آب مکرر روی گاز مشکل در ترموکوپل رخ داده باشه. ممنون میشم اگه راهنمایی کنین

    1. farshid.vosogh1369@gmail.com گفت:

      از طریق فرم تماس، شماره تلفن بذارید تا مشاورین ما با شما تماس بگیرن. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *