مطالب آموزشی

ترموکوپل اجاق گاز چیست و روش تعمیر آن

برای ایجاد ایمنی بیشتر در ساخت وسایل گازسوز از یک قطعه به نام ترموکوپل استفاده می شود. گاهی مشاهده می شود که با سر آمدن غذا، مشعل گاز خاموش می شود ولی ولوم گاز باز است. از ترموکوپل اجاق گاز برای جلوگیری از هدررفت گاز هنگامی که مشعل آن خاموش می شود استفاده می شود.

 

ما در این مطلب سعی کرده ایم به طور کلی شما را با ترموکوپل، نحوه نصب ترموکوپل روی اجاق گاز، تعمیر ترموکوپل اجاق گاز رومیزی و سایر موارد این حوزه را شرح دهیم.

ابتدا و قبل از هر گونه توضیحی باید بدانیم ترموکوپل اجاق گاز چیست؟ قطعه ای در گاز که با اتصال دو سیم غیر هم جنس از یک سو و حرارت دادن این قسمت از طرف دیگر ایجاد به عنوان مولد جریان الکتریکی یا برق عمل می کند.

گرمایی که از این اتصال و جرقه ی ناشی از آن ایجاد می شود، موجب فعال شدن بوبین ترموکوپل اجاق گاز  می شود. این اتصال با فعال شدن یک میدان مغناطیسی در بوبین، با ثابت نگه داشتن بوبین و همچنین با باز کردن شیر گاز، موجب روشن شدن مشعل می شود. خرید رپورتاژ آگهی

ترموکوپل اجاق گاز برای چیست؟

حال باید بدانیم اجاق گاز ترموکوپل دار چه خصوصیاتی دارد . دلیل نصب ترموکوپل در اجاق گاز چیست و یا اصلا ترموکوپل برای چیست. مزیت اجاق گاز ترموکوپل دار چیست؟

در واقع اجاق گاز ترموکوپل دار از ایمنی بالایی برای زمانی که گاز قطع است بهره می برد. به این صورت که هنگامی که شعله خاموش می شود ولی ولوم گاز باز است می تواند باعث بروز خطراتی شود. به طور مثال گاهی با سر رفتن غذا یا بالا آمدن آب کتری ممکن است شعله ی گاز خاموش شود که این می تواند خطرات بزرگی را به بار آورد. ترموکوپل با قطع جریان گاز موجب جلوگیری از هدر رفت گاز و ایجاد انفجار می شود.

 

بوبین ترموکوپل اجاق گاز چیست؟

بوبین ترموکوپل اجاق گاز یا مگنت از یک هسته فلزی تشکیل شده که چند دور سیم پیچ اطراف آن قرار دارد و به ترموکوپل وصل وصل می شود. بوبین اجاق گاز دارای سه مدل هستند. مدل مهره ی کلاسیک، فیش دار، آنتنی یا سوزنی که بسته بو مدل اجاق گاز یک نوع از بوبین ها استفاده می شود. این تعدد مدل ها جهت عملکرد بهتر اجاق گازها می باشد. استفاده از این قطعه برای افزایش ایمنی اجاق گاز می باشد.

 

نصب ترموکوپل روی اجاق گاز

گاهی با خرابی ترموکوپل اجاق گاز، تعمیر آن دیگر جوابگو نمی باشد. برای این کار باید یک ترموکوپل جدید را نصب کنید. در برخی لوازم خانگی مانند مشعل ایران رادیاتور، تعویض و نصب ترموکوپل بسیار تخصصی تر است و همه ی آن ها شبیه به هم نیستند. برای نصب ترموکوپل روی اجاق گاز ابتدا مهمترین نکته قطع جریان برق می باشد. سپس با یافتن مسیر مسیر قرارگیری ترموکوپل و با استفاده از ابزار مناسب اقدام به نصب ترموکوپل می کنیم. برای نصب ترموکوپل روی اجاق گاز چنانچه دانش کافی ندارید بهتر است از یک آشنا به این امر کمک بگیرید.

 

نحوه تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

گاهی با خرابی جزئی در ترموکوپل مواجه می شویم که به لحاظ اقتصادی تعمیر آن برای ما بهتر از تعویض خواهد بود. برای تعمیر ترموکوپل ابتدا نکات ایمنی را به خوبی رعایت کنید. روش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز نیز به این صورت است که ابتدا مطمئن شوید که اجاق گاز را از پریز بیرون کشیده اید.

سپس با احتیاط اجاق گاز را باز کرده و ترموکوپل معیوب را پیدا می کنیم. چنانچه نیاز به تعمیر داشت آن را تعمیر و اگر مشکل به گونه ای بود که باید ترموکوپل را تعویض کرد، آن را با یک ترموکوپل مناسب عوض خواهیم کرد. سپس دوباره قطعات اجاق گاز را ببندید. به طور کلی تعمیرات ترموکوپل اجاق گاز بهتر است تحت نظر یک نفر آشنا به این کار انجام شود.

 

نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز

شما برای تعویض ترموکوپل اجاق گاز باید بدانید ترموکوپل کجاست. نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز نیز به این صورت است که ابتدا ما باید تمام نکات ایمنی را رعایت کنیم و از قطع جریان برق اطمینان حاصل کنیم.

سپس پیچ مشعل ها را برای تعویض ترموکوپل اجاق گاز باز کرده و پس از برداشتن صفحه ی اجاق گاز، حال با تعدادی سیم مواجه خواهید شد. با دنبال کردن سیمی که از مشعل معیوب دنبال می کنیم به ترموکوپل مورد نظر خواهیم رسید. حال ترموکوپل مورد نظر را برداشته و به جای آن ترموکوپل سالم را قرار می دهیم.

دقت کنید که بهتر است ابتدا سر ترموکوپل را که در بوبین قرار دارد خارج کنید و سپس سر دیگر را که کنار مشعل است به داخل فشار داده و با کشیدن سیم ترموکوپل، آن را از جای خود خارج کرده و سپس با جایگزین کردن ترموکوپل ، که از سلامت آن اطمینان داریم، مشکل ترموکوپل را حل خواهید کرد. این را نیز یادآور شویم که روش تعویض ترموکوپل بسته به نوع اجاق گازها می تواند دچار تغییراتی شود.

 

برداشتن ترموکوپل اجاق گاز

همان گونه که بیان کردیم، ترموکوپل برای امنیت بیشتر در هنگام کار با اجاق گاز بر روی آن نصب می شود. گاها مشاهده شده که برخی کاربران با برداشتن ترموکوپل بر روی مسیر گاز، ریسک خطر پذیری را در استفاده از اجاق گازها بالا می برند. چنانچه این قطعه از اجاق گاز شما با مشکل مواجه شد بهتر است با مراجعه به یک فرد متخصص و وارد به این کار، مشکل اجاق گاز خود را حل کنید.

 

هزینه تعویض ترموکوپل اجاق گاز

 

برای برآورد هزینه ترموکوپل  شرایط مختلفی را در نظر می گیریم. به طور مثال برای ترموکوپل اجاق گاز فردار و ترموکوپل اجاق گاز رومیزی با توجه به قطعات و ترموکوپل های مورد استفاده و نوع گازها می تواند هزینه های مختلفی را در بر گیرند.

سخن پایانی

لوازم گازسوز مانند بخاری، فرگاز، گازهای معمولی و آبگرمکن، گاها با مشکلاتی مواجه می شوند. ما به شما توصیه می کنیم در صورت بروز هرگونه مشکلی در این لوازم به یک فرد متخصص به این امر اطلاع داده تا با رفع مشکل این وسایل با خیالی آسوده به استفاده از آن ها بپردازید.

ما در تعمیرگاه تخصصی هیت نت، به واسطه ی 15 سال تجربه در این کار، با تعمیر و تعویض انواع ترموکوپل ، تمام مشکلات شما را در این زمینه حل خواهیم کرد.

3.5/5 - (20 امتیاز)
بازگشت به لیست

1 نظر در “ترموکوپل اجاق گاز چیست و روش تعمیر آن

  1. سننننننننسی گفت:

    مطالب مفید و کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *